Reisdag / Matsuyama + ons samurai debuut!

15 april 2016 - Matsuyama, Japan

Eindelijk een ochtend dat we keer mochten uitslapen!
Nou ja uitslapen we moesten voor 10 uur van de kamer af zijn en wilde van te voren toch nog even douchen.
Maar afijn wij hebben netjes op tijd uitgecheckt en zijn beetje Door Beppu gaan wandelen. Damien moest nog langs een postkantoor en we moest nog ergens wat te eten zoeken.

Veel is er in Beppu niet te doen dus we waren ruim op tijd terug, dus nog maar een potje zitten kaarten voor we naar de boot gingen.
Om een uur stonden er een aantal taxi's klaar om ons naar de boot te rijden. Genoeg plaats voor 19 mensen, maar wacht even ze hebben alle 19 ook nog koffers en tassen! Na een hoop gehannes is uiteindelijk alles meegekomen en waren we ruim op tijd voor de boot.
De tocht duurde 3 en half uur dus wij hebben heerlijk in het zonnetje gelegen op het dek!

Achteraf gezien zijn we precies op tijd vertrokken want later die avond vonden er maar liefst 2 flinke aardbevingen plaats. Dit was rond 10 uur 's avonds bij ons maar de meningen verschillen nogal. Sommige hebben hem wel gevoelt en sommige niet. Wij zaten te eten en hebben eigenlijk niks gemerkt.

Maar na de heerlijke boottocht zijn we rechtstreeks doorgereden naar ons hotel. Wederom een luxe kamer met een uitzicht op het shopping center tegenover. Nadat we de spullen op de kamer gelegd en een korte rondleiding Door de directe omgeving van het hotel gekregen. Daarna lekker gaan eten bij een yakitori (bbq aan tafel).
Daarna nog even op de hotel kamer gezien en toen naar bed.

Vanmorgen hebben we weer een wandeling gehad met de reisbegeleider en hebben we de stempel verslaving weer even kunnen stillen. Langs een mooi authentiek badhuis gelopen, die zelfs een speciale keizerlijke ingang heeft (pas 2x gebruikt in 72 jaar).
Vervolgens hebben we nog een mooie tempel bezocht die op een heuvel lag. Dat waren nogal wat trappen, ik had de halve tempel al gezien voor dat de laatste oudjes boven waren hahaha.
Daarna zijn we een deel van de tempelroute gaan lopen die Door vele pelgrims wordt gelopen. We zagen er ook een aantal voorbij komen.
Uit mijn hoofd bestaat de uit 88 tempels, deze route moeten ze helemaal rond lopen dus eigenlijk moeten ze er 89 lopen anders ben je niet rond gelopen. Maar dit schijnt nogal een gevoelige discussie te zijn onder de pelgrims.

Bij een van de tempels stond wel een heel apart boeddha beeld, volgens mij boeddha nummer 16 oftewel de magere boeddha.
Ik zal na deze blog er een foto van plaatsen dan kunnen jullie het zelf zien. Daarna een stuk doorgelopen en toen was er de mogelijkheid om een stuk af te snijden naar de 51ste tempel Ishite-Ji tempel door een lange kleine tunnel te nemen. Pik donker en toen damien zich kapot schrok van blijkbaar een heel groot insect in de tunnel, hebben we maar besloten (helden dat we zijn) de officiële tempelroute te blijven volgen :p. We hebben nog een heel mooi verhaal gehoord over het ontstaan van deze tempel maar die bewaar ik wel voor als ik weer thuis ben. Toen we vanuit de tempel terug richting hotel liepen bewezen de Japanners maar weer eens wat een vreemd volkje ze zijn want we kwamen iemand tegen die zijn duif aan het uitlaten was! Jawel je leest het goed zijn duif! Met een ketting en halsbandje wandelend door het park. Ik heb me ziek gelachen, het zag er niet uit!

Daarna zat de excursie er weer op en mochten we zelf de middag invullen. Wij hadden besloten naar Matsuyama Castle te gaan. Een groot kasteel op een berg in het midden van de stad. Je kon met een gondel / stoeltjeslift naar boven of naar boven lopen. Wij kozen voor de laatste optie. Toch wel veel lopen dus onder aan het kasteel probeerde damien via de kasteelmuur naar binnen te klimmen, helaas niet gelukt. Eenmaal boven lag er een mooie tuin rondom het kasteel. Ook het kasteel zelf was mooi om te zien. Het blijkt een oud samurai kasteel te zijn en binnen is een museum over hoe het daar vroeger aan toe ging. Inclusief de mogelijkheid je als ware samurai te verkleden voor de foto's. Dit konden we natuurlijk niet laten liggen. Maar het is nog een heel gedoe om zo'n harnas aan te trekken zeggen! Dat is echt een werk voor 2 personen. Uiteindelijk alles aan en enkele leuke foto's gemaakt en toen moest alles nog uit.....

Toen op ons gemak terug naar beneden gewandeld en richting het hotel gegaan. Even wat opgefrist en om wat tijd te doden maar even naar de bowlingbaan tegenover gegaan voor we ging eten. Kost toch geen drol hier en de bezienswaardigheden liggen helaas te ver van ons hotel verwijderd. Daarna nog even lekker gegeten en nu weer terug in het hotel, potje kaarten en dan weer naar bed.

Morgen weer een reisdag dus benieuwd wat voor bus we nu weer krijgen. De vorige had gewoon een kroonluchter aan het plafon hangen... nogmaals rare jongens die japanners haha.

Tot de volgende blog!

1. Rita:
    16 april 2016
    Roy. Wat schrijf je leuke verhalen. Ben benieuwd naar de volgende. Veel plezier. Ps die Boeddha vind ik niet leuk. Hij kan wel wat fast Food gebruiken. Groetjes Rita